Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najciekawszymi informacjami na temat marketingu sportowego i naszej agencji!

Wyślij

Zapisując się na newsletter wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Muvment Marketing w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od Muvment Marketing oraz kontrahentów firmy, drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Ładowanie wybranego utworu ...

Definicja, wartość i znaczenie marki w branży fitness

[Artykuł został opublikowany w czasopiśmie „Body Life Polska” 3/2016.]

2016-05-16

Marka stanowi jedną z najcenniejszych, niematerialnych wartości firmy. Jest często podstawowym wyróżnikiem usług i produktów, na który klienci zwracają uwagę w trakcie podejmowania decyzji o zakupie. Markę buduje się latami, a zarządzanie nią wymaga konsekwencji, przemyślanej strategii, ale i ogromnej wiary oraz zaangażowania wszystkich pracowników firmy.

Wartości największych marek w branży sportowej na świecie, wyceniane są na miliony, miliardy, a nawet biliony dolarów. Dla przykładu, jak podaje Forbes, w 2015 roku marka Nike wyceniana była na 26 biliardów dolarów, adidas na 6,2 biliony, Under Armour na 5 bilionów, a Reebok na 830 milionów dolarów. Podane wartości są niewątpliwie imponujące, jednak wiele osób z branży fitness może zastanawiać się jak odnosi się to do ich produktów, usług, obiektów których są właścicielami. Jakie znaczenie dla managera klubu fitness lub producenta sprzętu sportowego może mieć marka? Odpowiedź jest prosta: zasadnicze!

Jakie znaczenie ma marka w branży fitness?

Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy właściciel klubu fitness lub crossfit ma przed sobą do podjęcia trudną (i kosztowną) decyzję dotyczącą wyboru nowego sprzętu do swojego obiektu. Chciałby wybrać sprzęt solidny, funkcjonalny, trwały, nie bez znaczenia jest także ergonomia, kwestie eksploatacyjne i serwisowe, możliwość zakupu w ramach leasingu oraz oczywiście cena. Ponieważ zależy mu na przemyślanym zakupie, celem porównania oferty, wysyła zapytania do kilku firm, do których kontakt pozyskał różnymi źródłami: w trakcie targów branżowych, z polecenia, od partnerów oraz szukając na własną rękę. Pytanie brzmi – czy dokonując wyboru dostawcy sprzętu sportowego do swojego klubu, bardziej zaufa firmie X której marki nie zna i nigdy o niej nie słyszał, czy może firmie Y, której markę kojarzy, o której słyszał i z którą miał możliwość spotkać się przy okazji różnych wydarzeń branżowych oraz w rozmowie z licznymi osobami? Odpowiedź ponownie jest prosta – z większym prawdopodobieństwem, zaufa marce, którą zna i będzie bardziej skłonny dokonać transakcji właśnie z jej przedstawicielami. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ marka jest swoistym magazynem zaufania, świadczy o reputacji firmy, a to z kolei przekłada się na zaufanie do jej produktów i usług.

Przeanalizujmy jeszcze drugi przykład, tym razem nawiązujący do segmentu B2C, gdzie przedmiotem rozważań będzie klub fitness. Tym razem spróbujmy nakreślić sobie oczami wyobraźni młodą kobietę, mieszkankę jednej z bardziej zaludnionych dzielnic Warszawy, która wraz z nadejściem wiosny postanowiła, że w końcu zacznie ćwiczyć. Zdecydowała się na zajęcia fitness, jednak do wyboru ma kilka klubów w bliskiej okolicy miejsca swojego zamieszkania. Czy wybierze:

  • klub A o którym nie wie nic, ale znajduje się najbliżej?
  • klub B znajdujący się trochę dalej, kuszący stosunkowo niskim abonamentem miesięcznym?
  • czy klub C będący co prawda nieco droższy od klubu B, jednak znany przez naszą bohaterkę, którego reklamy widziała wielokrotnie, logo kojarzy, a o zajęciach czytała „gdzieś”, że są jednymi z najlepszych w mieście?

Możemy w tym przypadku brać oczywiście pod uwagę dodatkowe czynniki i zastanawiać się, do którego klubu chodzą koleżanki tej pani, a także czy któryś z nich umożliwia skorzystanie z oferty w ramach karnetów typu „multisport”. Jednak zasadniczo, w przypadku gdy pozostałe zmienne są mniej istotne lub nie występują, kobieta wykupi zapewne karnet w klubie C, którego marka wzbudza jej zaufanie.

Z obydwu przykładów wynika również jedna zasadnicza kwestia, mianowicie to że znajomość marki może przekładać się na decyzje zakupowe konsumentów. Zarządzanie marką, można więc zaliczyć do jednego z najważniejszych elementów dotyczących marketingu firmy, przekładających się na sprzedaż.

Jak zdefiniować markę w branży fitness?

Definiując określenie „marki”, możemy odnieść się do cytatu pojawiającego się w książce „Zarządzanie marką” (Grzegorz Urbanek & Ewa Kosińska): „Markę możemy określić jako sumę niematerialnych atrybutów produktu, takich jak: nazwa, opakowanie, cena, historia, reputacja i sposób jego reklamowania. Markę można też definiować jako sumę wrażeń, jakie odnoszą konsumenci w wyniku jej użytkowania”. Marka klubu lub producenta z branży fitness odnosi się zatem do bardzo szerokiego spektrum nienamacalnych atrybutów firmy. Marka, to wszystko co ludzie mówią, czują, myślą i czego doświadczają w związku z firmą, produktem, osobą lub usługą.

Jak pokazuje poniższa grafika, na markę składają się zarówno atrybuty, które możemy dostrzec, jak również te których nie widać.

Marka_Gora_lodowa

Źródło: opracowanie własne.

Na markę klubu fitness składają się zatem, co najmniej wymienione poniżej elementy:

  • nazwa, logo, hasło i identyfikacja wizualna klubu fitness
  • oferta, jej jakość, zakres oraz cennik klubu fitness
  • reputacja oraz historia klubu fitness
  • działania związane z promocją klubu fitness
  • doświadczenia, opinie, rekomendacje, odczucia potencjalnych i obecnych klientów klubu
  • atmosfera i klimat panujący w klubie fitness (na które wpływają m.in. pracownicy i zarząd)
  • misja, wizja, kultura, wartości i osobowość klubu fitness.

Z punktu widzenia marki, wszystkie wymienione elementy są tak samo istotne i składają się na jedną całość. Wszystkie działania dotyczące powyższych elementów, ich zmiany lub modyfikacje, odbijają się na wizerunku marki.

Podobał Ci się artykuł? Masz pytania? Chcesz uzyskać więcej informacji? Interesuje Cię oferta MUVment MARKETING? Zachęcamy do kontaktu z nami!
info@muvment.pl lub +48 505 451 541
lub za pośrednictwem formularza kontaktowego zamieszczonego poniżej!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Klikając przycisk "Wyślij" wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez Muvment Marketing w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od Muvment Marketing oraz kontrahentów firmy, drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Dodaj komentarz